|
Scheepvaart > Troeven
Via de samenwerkingsovereenkomst zal de goederenstroom van Hongarije naar
Vlaanderen, en omgekeerd, via de waterweg, worden geoptimaliseerd, bevorderd en
uitgebreid.
Bovendien is de strategische ligging van Hongarije essentieel om te kunnen
fungeren als transitland naar andere landen in Oost- en Centraal-Europa.
In functie van haar nakende EU-lidmaatschap werkt de Hongaarse overheid
momenteel aan de opwaardering van de Donau tot volwaardige transportmodus,
ondermeer door zeer belangrijke investeringen in de uitbouw van een
haveninfrastructuur in Györ, maar ook in Baja.
Het samenwerkingsproject met de NV Zeekanaal en Watergebonden Grondbeheer
Vlaanderen kan een belangrijke stimulans zijn voor het bevorderen van de
algemene bevaarbaarheid van de Donau. Doelstelling is alvast om van de Donau de
belangrijkste verkeersader tussen west en oost te maken.
|
|
|
|
Collectieve kosten per transportmodus
Miljoen Euro/1000 tkm |
trein |
weg |
water |
-------------------------------------------------------------------------- |
------------------------ |
------------------------ |
--------------------- |
Ongevallen |
1,16 |
18,91 |
0,15 |
Geluidshinder |
6,37 |
3,70 |
- |
Luchtverontreiniging |
1,77 |
14,55 |
2,12 |
Bodem+waterverontreiniging |
- |
4,28 |
- |
Kost oponthoud stadsverkeer |
- |
0,61 |
- |
Ingenomen oppervlakte |
0,22 |
0,64 |
- |
-------------------------------------------------------------------------- |
------------------------ |
------------------------ |
------------------------ |
Totaal |
9,52 |
42,69 |
2,26 |
|